دانلود همه نوع نرم افزار (( رایگان )) از سرتاسر وب
گشت و گذار در اینترنت
 
 
یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:42 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان باشت یکی از شهرستان‌های استان کهگیلویه و بویراحمد در جنوب ایران است. این شهرستان از دو بخش مرکزی و بوستان تشکیل یافته و مرکز آن شهر باشت است.


تقسیمات کشوری

    * بخش مرکزی


          o دهستان سرآب‌نیز.


          o دهستان کوه‌مری‌خامی.



شهرها: باشت



    * بخش باشت


          o دهستان بابوئی.


          o دهستان تلخاب.


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:40 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان دنا یکی از شهرستانهای استان کهگیلویه و بویراحمد است. مرکز این شهرستان شهر سی سخت است. این منطقه در روزهای پایانی سال ۱۳۷۹ باه تصویب هیئت وزیران به شهرستان ارتقا یافت. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۵۳٬۰۳۴ نفر بوده است .


تقسیمات کشوری

    * شهرها: سی سخت.
    * بخش‌ها: مرکزی، پاتاوه و کبگیان.

    * بخش پاتاوه
          o دهستان پاتاوه
          o دهستان سادات محمودی

    * بخش کبگیان
          o دهستان چنار
          o دهستان کبگیان

    * بخش مرکزی شهرستان دنا
          o دهستان توت نده
          o دهستان دنا

شهرها: سی‌سخت


جغرافیا

شهرستان دنا در شمال استان کهگیلویه و بویراحمد واقع گردیده و دارای مساحتی بالغ بر ۱۸۲۱ کیلومتر مربع می‌باشد. این شهرستان از شمال به شهرستان سمیرم در استان اصفهان و شهرستان لردگان و از جنوب به شهرستان بویراحمد محدود می‌باشد.

عمده‌ترین منابع آبی شهرستان دنا عبارت‌اند از : رودخانه کبکیان، رودخانه خرسان، رود احمد غریب و کره، نهر بهرام بیگی و نهر شبلیز، همچنین تعداد آبشار فصلی بنام‌های آبشار بهرام بیگی، منج و دودراک کره در این شهرستان جریان دارد.

ارتفاعات مهم این شهرستان نیز عبارت‌اند از : قله دنا یا دینار به ارتفاع ۴۴۰۹ متر که نهمین قله مرتفع ایران بوده و هر ساله تعداد زیادی کوهنورد از سراسر کشور و سایر نقاط جهان برای فتح آن و سایر قلل همجوار به شهر سی سخت وارد می‌شوند. از دیگر ارتفاعات مهم این شهرستان می‌توان به ارتفاعات شوروم، کوه سیوک و سیاه کوه اشاره کرد.


گردشگری

در شهرستان دنا آثار باستانی، تاریخی، زیارتی و تفریحی متعددی وجود دارد. مهم‌ترین آثار باقیمانده تاریخی ویرانه‌های شهر سی سخت ( قبل از اسلام) ویرانه‌های شهر دینار ( ده نار) کوشک میمند ( خرنده) و پل پاتاوه می‌باشند. زیارتگاهها و اماکن تفریحی مهم این شهرستان نیز عبارت‌اند از: امامزاده عبدالله، کوه گل و دریاچه‌های واقع در آن منطقه، بن رود، دشتک، منطقه حفاظت شده دنا، چشمه میشی، غار دنا، غار کیخسرو است.

این شهرستان از نظر فرهنگی بخشی از مناطق لر نشین جنوبی و به عبارت دیگر لرستان جنوبی است و مردم ان به گویش لری تکلم می‌کنند.

از روستاهای گردشی این شهرستان روستای کَریَک است. در ادبیات معماری ایران این دسته از روستاها را روستاهای ماسوله‌ای می‌نامند.


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:38 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان چرام به مرکزیت شهر چرام از ترکیب بخش‌هایی مرکزی به مرکزیت شهر چرام و سرفاریاب تشکیل یافته‌است.


تقسیمات کشوری

    * بخش مرکزی
          o دهستان چرام
          o دهستان القچین

شهرها: چرام

    * بخش سرفاریاب
          o دهستان سرفاریاب
          o دهستان پشته زیلایی


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:33 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان بویراحمد از شهرستانهای ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است. مرکز این شهرستان، شهر یاسوج است.

جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۱۷٬۷۴۱ نفر بوده است .


روستاها

    * سرآبتاوه
    * دلی خمسیر
    * تل خسرو
    * سروك
    * دارشاهی
    * چنارستان سفلي
    * فیروزآباد (گوسر اویی)
    * مختار
    * سرقنات قباد
    * بهرام بیگی
    * وزگ
    * دلی
    * ده برآفتاب : روستايي در پانزده کيلومتري ياسوج داراي مردماني اکثريت سيد و مومن مي باشد،اين روستا با وجود تعداد کم جمعيت بالغ بر سي شهيد در هشت سال جنگ ايران وعراق داده است.
    * گنجه ای
    * مزدک
    * ده کهنه مردک
    * گوشه
    * دشت روم :قايد گيوي،خواجه،آقايي ، گنجه اي و ...
    * سپیدار
    * تنگ سریز
    * تنگ تامرادی
    * دهنو
 


تقسیمات کشوری

    * بخش مارگون
          o دهستان زیلائی
          o دهستان مارگون

شهرها: مارگون

    * بخش مرکزی شهرستان بویراحمد
          o دهستان چنارستان
          o دهستان دشت روم خود شامل (تنگاری، چشمه پهن، چال بنیو، چات باریک، گل زردی، ده کهنه، مور صفا، منصور آباد، حسین آباد، برافتاب،امیر آباد، تلخدان بزرگ وکوچک و چندین روستای دیگر می باشد. در زبان محلی دشتریم نام دارد)
          o دهستان سپیدار
          o دهستان سررود جنوبی
          o دهستان سررود شمالی

    *
          o دهستان کاکانکاکان

شهر: یاسوج

    * بخش لوداب
          o دهستان لوداب
          o دهستان چین

شهر: گراب سفلی

92.42.55.131 ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۹:۱۷ (UTC)داوديان مفرد== جای‌های دیدنی == این شهرستان دارای دیدنیهای فراوانی است. در زیر به به برخی از آنها اشاره می‌شود:

    * سرچشمه چنارستان سفلي
    * آبشار کمردوغ
    * آبشار یاسوج
    * پیست اسکی کاکان
    * تل خسروی
    * تنگه مهریان
    * درآب چشمه چنار
    * کوه دنا
    * موزه یاسوج
    * چشمه شهنیز
    * برم مورد زرد
    * تنگ گنجه ای
    * الگو:تنگه کبوتری


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:31 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان بهمئی از شهرستانهای ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است. مرکز این شهرستان، شهر لیکک است.

جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۳۵٫۶۳۷ نفر بوده است .

شهرستان بهمئی به مرکزیت لیکک که به تازگی از شهرستان کهگیلویه منفک شده و تبدیل به شهرستان گردیده است.


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:27 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان گَچساران از شهرستانهای ایران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویراحمد است. مرکز این شهرستان، شهر دوگنبدان است و در زمان های قبل جز استان خوزستان بوده است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۳۶٫۰۶۴ نفر بوده‌است . شهرستان گچساران در جنوب غربی استان کهگیلویه و بویر احمد واقع گردیده و ۶۸۳/۴ کیلومتر مربع مساحت دارد.

شهرستان گچساران حدود ۴۶۸۳ کیلومتر مربع وسعت دارد. این شهرستان از شمال به شهرستان کهگیلویه، از جنوب به شهرستان گناوه (استان بوشهر) از شرق و شمال شرقی به شهرستان ممسنی (استان فارس) و از غرب به شهرستان بهبهان (استان خوزستان) محدود می‌باشد. زبان مردم گچساران فارسی و ترکی(قشقایی) و گویش لری است.


تقسیمات کشوری

    * بخش مرکزی شهرستان گچساران
          o دهستان بی بی حکیمه
          o دهستان امامزاده جعفر
          o دهستان بویراحمد گرمسیری
          o دهستان لیشتر

شهرها: دوگنبدان

    * بخش باشت
          o دهستان بابوئی
          o دهستان کوه مره خامی

شهرها: باشت


جغرافیا

گچساران در منطقه گرمسیر قشلاقی واقع شده‌است و دارای دو نوع آب و هوای معتدل و خشک در نیمه شرقی و گرمسیری خشک در نیمه غربی می‌باشد. رودخانه زهره مهم‌ترین رود این شهرستان است که در جنوب شرقی دوگنبدان جاری است.

راه اصلی استان خوزستان (اهواز) به استان فارس (شیراز) از این شهرستان می‌گذرد و قشلاق عشایر بویراحمد و قشقایی نیز در آن قرار دارد. ناحیه گچساران در منتهی الیه مناطق نفت خیز ایران قرار گرفته‌است. منطقه نفتی گچساران از نواحی قدیمی و مشهور صنعت نفت ایران به شمار می‌آید.

گچساران در منطقه گرمسیر قشلاقی واقع شده‌است و دارای دو نوع آب و هوای معتدل و خشک در نیمه شرقی و گرمسیری خشک در نیمه غربی می‌باشد.

رودخانه زهره مهم‌ترین رودخانه شهرستان است و در حدود ۲۰ کیلومتری جنوب دوگنبدان جاری است. رودخانه باشت از کوه خامی و دره تنگ شیر سرچشمه می‌گیرد. رودخانه خربل یکی دیگر از رودخانه‌های شهرستان است که در جنوب شرقی دوگنبدان جاری است و پس از طی مسافتی به رودخانه زهره می‌پیوندد. بر روی رودخانه نازمکان این شهرستان هم سدی به نام کوثر زده شده‌است.

شهرستان گچساران به دلیل دارا بودن معادن غنی نفت فراوان، مهم‌ترین مرکز استخراج و بهره برداری نفت کشور به شمار می‌رود.

شهر دوگنبدان مرکز شهرستان در ارتفاع ۷۲۰ متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر ۱۸ کیلومتر مربع و در ۱۵۷ کیلومتری شهر یاسوج (مرکز استان) قرار گرفته‌است.

از چگونگی نامگذاری و پیشینه تاریخی این شهر اطلاعات دقیقی در اختیار نیست ولی طبق نظریه باستان شناسان و پژوهشگران در قسمت‌های شرقی و غربی آثار باقیمانده از دو گنبد قدیمی وجود دارد. به علت وجود همین دو گنبد در این ناحیه نام دوگنبدان برای این شهر انتخاب گردیده‌است.


اماکن و روستاهای دیدنی

    * (آبده‌گاه) یکی از روستاهای قدیمی بخش باشت از توابع شهرستان گچساران (دو-گنبدان) واقع در استان کهگیلویه و بویراحمد است.آب این روستا سابق از چشمه انارستان به وسیله لوله کشی و همچنین چاه‌های دست‌ساز و چشمه‌های اطراف تامین می‌شد. اکنون با کم شدن آب چشمه‌های اطراف با حفر چاههای عمیق و لوله کشی آب روستای آبده‌گاه و روستاهای اطراف مانند کله‌گان، سرابیز، گروس، نارگ‌موسی، مله‌تم، موری‌کش، چاه‌پنبه و بوسنگان را تامین کرده‌است. جمعیت آبده‌گاه(آبده‌گاه علیا و سفلی) مجموعاَ ۱۰۰۰ نفر (۱۰۰ خانوار) تخمین زده می‌شود.

    * رود رونه

در ۱۰ کیلومتری غرب شهر باشت جایی است که حقیقتا نمائی زیبا و دلنشین از مناظر کم نظیر جنوب در دامنه قلل سترگ خامی که برف زمستانی آن و آب چشمه هایش در فصل تابستان به بصورت آبشار گون و با طی مسیری بسیار دل انگیز و با طراوت رودی را روان ساخته به نام رود رونه .

در مسیر ۲ تا ۳ کیلومتری این رود آبی سرد و گوارا جاری است که با سایه دلنشین انواع درختان گردو، انگور، انجیر و توت وحشی همراه با رایحه خوش بوته های مشک فشان پونه سردسیری و مزارع شالیزار که به صورت کرتهای کوچک و بزرگ با منظره کوه و جنگل بلوط کنارش چنان محیط دلچسب و دلنشینی را به وجود آورده که چشم هر بیننده ای را خیره و روان هر رهگذری را شاد و با طراوت می سازد .



    * مارین روستایی در ۳۶ کیلومتری شمال شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

روستای مارین با داشتن آب وهوای مساعد و مناظر دیدنی مکان مناسبی برای گردشگران و مسافران در تابستان و فصل گرما است. شرایط آب و هوایی، نوع معماری و بافت تاریخی و زیبای این روستا باعث شده تا مردم و گردشگران از آن بعنوان ماسوله دوم در جنوب یاد کنند.جوشش چشمه‌های مارین از دل زمین که خواص معدنی نیز دارند همچنین وجود باغستانهای زیبا و انبوه گردشگاهی بکر در کنار روستای مارین بوجود آورده است.درختان چنار با حدود ‪ ۱۰۰‬متر ارتفاع و قطرحدود پنج متر در کناردرختان انگور، انجیر، انار، هلو، زردآلو و خانه‌های زیبای پله کانی و قدیمی در شیبهای تند مناظر زیبایی را فراروی گردشگران و ایرانگردان خلق کرده است. وجود بقعه متبرکه امامزاده بی بی حکیمه خاتون از نوادگان امام موسی کاظم در کنار این روستا بر جذابیت این منطقه افزوده و میهمانان در بدو ورود به روستای مارین به زیارت آستان مقدس این بقعه متبرکه می روند.


    * بزرگترین روستای شهرستان گچساران روستای (دیل) می‌باشد[نیازمند منبع] که بزرگترین روستای استان نیز می باشد.[نیازمند منبع]


خنگ بنار، اسپر، محوطه پشه کان یک و دو در سه کیلومتری شرق دوگنبدان، دژکل دوغ فروش که به قلعه‌های اسماعیلیه شباهت دارد و محوطه کل دوغ فروش به وسعت پنج تا ‪ ۶‬هکتار، غارچال امیرخانی در منطقه گنجگون علیا، غارچال کلات درروستای دلی اولاد علی مومن، روستاهای شاه بهرام و گناوه و شامبرکان یا شامبراکان از روستاهای مهم و تاریخی این شهرستان هستند.


مراکز خرید

مراکز تجاری قدمت زیادی ندارند ولی با گسترش شهر رشد قابل توجهی داشته اند . مهمترین مراکز تجاری و خرید گچساران به شرح زیر هستند :

    * مرکز شهر : این قسمت از شهر پر ترددترین قسمت است و به بیانی دیگر قلب شهر محسوب می‌شود . این محل در بخش میانی بلوار ولی عصر قرار دارد و از طرفین به خیابان‌های بشارت و حلال احمر متصل است . مراگز خرید و پاساژهای متعدد عامل اصلی جذب شهروندان است .
    * پاساژها : مهمترین پاساژهای گچساران، پارسیان، مروارید، نور، سعدی، زمرد، حافظ و هلال احمر هستند که عمدتا بوتیک و فروشگاه لوازم آرایش هستند . گسترش بیش از پیش پاساژها رونق اقتصادی شگرفی به گچساران داده است .
    * محلهٔ چینی‌ها : محلهٔ چینی‌ها که به علت ساختار معماریش به این نام خوانده می‌شود، در حال حاضر قلب تپنده شهر گچساران است . موقعیت مناسب مکانی، گسترش پاساژها و فروشگاه‌های متعدد از عوامل اقبال مردم به این محله بوده است . ساختمان‌های بلند، بوتیک‌ها، لوازم کامپیوتری، لوازم آرایشی و گالری‌های هنری رونق بخش این محل است که شب‌ها به پاتوق جوانان گچساران تبدیل شده است . این محله در بلوار ولی عصر و بین پاساژ حافظ و سعدی قرار دارد .


دیگر روستاها

    * چادگان
    * چاه تلخ
    * دمیه
    * اسپر
    * دره دره علیا
    * کهله برد کوه شاه بهرام
    * ده جلیل
    * مرزنگون
    * ساختمان درویش غورک
    * موری کش
    * عنا
    * دم تنگ سرنا
    * تلخاب احمد زاده
    * پیر سبز
    * دوک بزرگ خان احمد
    * میدانک دشت گل
    * تنگ آب دهک
    * نارک
    * چشمه رشته
    * حسام آباد امامزاده جعفر
    * شادگان
    * گلستان امامزاده جعفر
    * طاوه اسپید نارک موسی
    * رشنه گرد
    * کوه سرک سفلی
    * گدار شهری
    * کوه سرک علیا
    * کاکا مبارک بی‌بی حکیمه
    * بوستان
    * نیمدور
    * دیل
    * آرو
    * اسپر برآفتاب
    * نازمکان
    * ابدگاه
    * كلگه امیرشیخی
    * لار
    * لار سید محمد
    * آسکوو
    * شاه بهرام


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:14 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان بویراحمد از شهرستانهای ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است. مرکز این شهرستان، شهر یاسوج است.

جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۱۷٬۷۴۱ نفر بوده است .


روستاها

    * سرآبتاوه
    * دلی خمسیر
    * تل خسرو
    * سروك
    * دارشاهی
    * چنارستان سفلي
    * فیروزآباد (گوسر اویی)
    * مختار
    * سرقنات قباد
    * بهرام بیگی
    * وزگ
    * دلی
    * ده برآفتاب : روستايي در پانزده کيلومتري ياسوج داراي مردماني اکثريت سيد و مومن مي باشد،اين روستا با وجود تعداد کم جمعيت بالغ بر سي شهيد در هشت سال جنگ ايران وعراق داده است.
    * گنجه ای
    * مزدک
    * ده کهنه مردک
    * گوشه
    * دشت روم :قايد گيوي،خواجه،آقايي ، گنجه اي و ...
    * سپیدار
    * تنگ سریز
    * تنگ تامرادی
    * دهنو


تقسیمات کشوری

    * بخش مارگون
          o دهستان زیلائی
          o دهستان مارگون

شهرها: مارگون

    * بخش مرکزی شهرستان بویراحمد
          o دهستان چنارستان
          o دهستان دشت روم خود شامل (تنگاری، چشمه پهن، چال بنیو، چات باریک، گل زردی، ده کهنه، مور صفا، منصور آباد، حسین آباد، برافتاب،امیر آباد، تلخدان بزرگ وکوچک و چندین روستای دیگر می باشد. در زبان محلی دشتریم نام دارد)
          o دهستان سپیدار
          o دهستان سررود جنوبی
          o دهستان سررود شمالی

    *
          o دهستان کاکانکاکان

شهر: یاسوج

    * بخش لوداب
          o دهستان لوداب
          o دهستان چین

شهر: گراب سفلی

92.42.55.131 ‏۲۷ ژانویهٔ ۲۰۱۲، ساعت ۱۹:۱۷ (UTC)داوديان مفرد== جای‌های دیدنی == این شهرستان دارای دیدنیهای فراوانی است. در زیر به به برخی از آنها اشاره می‌شود:

    * سرچشمه چنارستان سفلي
    * آبشار کمردوغ
    * آبشار یاسوج
    * پیست اسکی کاکان
    * تل خسروی
    * تنگه مهریان
    * درآب چشمه چنار
    * کوه دنا
    * موزه یاسوج
    * چشمه شهنیز
    * برم مورد زرد
    * تنگ گنجه ای
    * الگو:تنگه کبوتری


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 4:0 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

کهگیلویه و بویراحمد یکی از استان‌های کشور ایران است. مرکز آن شهر یاسوج است و با مساحتی حدود ۱۶هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع، سرزمینی نسبتاً مرتفع و کوهستانی است.

جمعیت کهگیلویه و بویراحمد بر پایه سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ برابر با ۶۳۴،۲۹۹ نفر بوده که ۵۲درصد آن‌ها در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.
 

کهگیلویه و بویراحمد
IranKohkiluyehBuyerAhmad.png
مرکز ياسوج
جمعیت (۱۳۸۵) ۶۳۴،۲۹۹
منطقه زمانی IRST (گرینویچ+۳:۳۰)
-تابستان (دی‌اس‌تی) IRST (گرینویچ+۴:۳۰)

تقسیمات کشوری

این استان به هفت شهرستان و ۱۶ بخش تقسیم شده است که شامل ۱۶ شهر وبیش از ۱۷۰۰ روستا می گردد.

شهرستان‌های این استان عبارتند از: (مرکز شهرستان)

    * شهرستان بویراحمد (یاسوج)
    * شهرستان بهمئی (لیکک)
    * شهرستان دنا (سی سخت)
    * شهرستان کهگیلویه (دهدشت)
    * شهرستان گچساران (دوگنبدان)
    * شهرستان چرام (چرام)
    * شهرستان باشت (باشت)
 


موقعیت

استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان‌های جنوبی ایران به شمار می رود که با پنج استان همسایه است :

از شرق با استان اصفهان و شهرستان اقلید ( بزرگترین شهرستان شمال فارس )، از جنوب با استان بوشهر، از غرب با خوزستان و از شمال با چهارمحال و بختیاری.


آمار

این استان از نظر جمعیت و مساحت از استان‌های کوچک ایران است و درهر دو مورد دارای رتبه ۲۸ در بین سی استان می باشد. بزرگترین و پرجمعیت‌ترین شهرستان استان، شهرستان بویراحمد به مرکزیت یاسوج می باشد.


تاریخچه

منطقه ای که اکنون استان کهگیلویه و بویراحمد نام دارد دارای پیشینه کهن تاریخی است . هر چند در گذشته ای نه چندان دور ،جزء یکی از بلوکهای مملکت فارس بوده که خود شامل دو قسمت می شد : قسمت شمال شرقی که آن را سردسیر و کوهستانی و پشت کوه می نامیدند و قسمت جنوبی و غربی که نره کوه و بهبهان نامیده می شد.

در عهد باستان محدوده کهگیلویه ، انشان یا انزان نامیده می شد که شامل کهگیلویه و ممسنی بوده است . پژوهشگران بر این باورند که مردمان انزان خود بخشی از مردمان پارس بوده و با هخامنشیان هم نژاد بوده اند . پژوهشگران معتقدند که مهد حکومت بزرگ هخامنشیان و محل تولد پادشاهان کبیر آن در منطقه ی انشان بوده و هم اکنون نیز آثاری در رابطه با صحت این موضوع در کهگیلویه و بویراحمد کشف شده است.


'آریوبرزن' سردار دلیر ایران از تمدن هخامنشیان از اهالی کهگیلویه وبویراحمد بوده است وزادگاه او را برخی بلاد شاپور و برخی بویراحمد می‌دانند ،مقبره ی آن دلاور جنگاور هم اکنون در کهگیلویه و در دخمه ای بسیار عظیم و با شکوه واقع است و در همین راستا میدانی به نام وتزیین مجسمه او در یاسوج ساخته شده است. حمداله مستوفی در تاریخ گزیده از ایل جاکی نام می‌برد. مستوفی اشاره به مهاجرت طوایف کرد از مناطق جبل السماق (کردستان سوریه کنونی) به مناطق لر بزرگ و لر کوچک می‌کند. حمداله مستوفی در سال (۷۳۰ ه.ق/۱۳۳۰م)، از ایل جاکی و لیراوی و ممسنی و بختیاری نام می‌برد كه همراه با ۲۴ طایفه دیگر کرد از كردستان سوریه، به مناطق کوه گیلویه و بختیاری و لرستان کنونی كوچ كردند. این رویداد در اوایل سده ششم هجری رخ داد.

در سنهٔ خمسایه (۵۰۰ق.) قریب صد خانه کرد، از جبل السماق شام (کردستان سوریه کنونی)، به سبب وحشتی که ایشان را با مهتر قوم خود افتاده بود، به لرستان امدند و در خیل احفاد محمد خورشید که وزرا بودند نزول کردند، برسبیل رعیتی. بزرگ ایشان ابوالحسن فضلوی بود ... او را پسری علی نام بود. چون علی درگذشت، از او پسری محمد نام بماند. چون او نیز نماند، پسری ابوطاهر فضلوی کنیت داشت. جوانی شجاع بود ... ابوطاهر به صلح و جنگ به وعد و وعید و فریب و شکیب توانست ملک لرستان در ضبط اورد و چون تمکین و استقرار یافت، هوس استقلال کرد و خود را اتابک خواند و عصیان نمود و کار ان ملک بر او قرار گرفت، در سنهٔ خمسین و خمس مایه. بعد از مدتی درگذشت و پنج پسر یادگار گذاشت: هزاراسپ و بهمن و عمادالدین پهلوان و نصرة الدین ایلواکوش و قزل. به حکم وصیت و اتفاق برادران.

اتابک هزاراسپ که مهین و بهین همه بود، قائم مقام پدر شد و عدل و داد ورزید . در عهد او ملک لرستان رشک بهشت گشت و بدین سبب اقوام بسیار از جبل السماق شام (کردستان سوریه کنونی) بدو پیوستند:

آسترکی، مماکویه، بختیاری، جوانکی بیدانیان، زاهدیان، علائی، کوتوند، بتوند، بوازکی، شوند، زاکی، جاکی، هارونی، اشکی، کوی لیراوی، ممویی، یحفومی، کمانکشی، مماسنی، ارملکی، توانی، کسدانی، مدیحه، اکورد، کولارد و دیگر قبائل که انساب ایشان معلوم نیست.

کهگیلویه در زمان حمله عرب جزء قلمرو پارس بوده و یکی از مناطقی بوده که زمیگان نامیده می‌شدند. ریاست مردم کهگیلویه در اواخر سده دوم و آغاز سده سوم هجری به عهده فردی به نام روزبه بوده‌است. پس از او فرزندش مهرگان و پس از مهرگان برادرش سلمه فرمانروای مردم کهگیلویه شدند. در آن زمان شخصی به نام گیلویه از جایی به نام خمایگاه پائین نزد سلمه آمد و در دستگاه او پایگاه و جایگاهی پیدا کرد و پس از مرگ سلمه توانست زمام امور را بدست بگیرد و آن چنان بزرگی و ارج یافت که منطقه را به نام او کوه گیلویه (کُهگیلویه) خواندند. خاندان گیلویه دست کم تا سال ۳۴۶ هجری بر نواحی کهگیلویه فرمانروایی کردند.

در قدیم چهار ایل بویراحمد، نویی، دشمن‌زیاری و چرام را اصطلاحاً «چهاربنیچه» می‌نامیدند. از دیگر ایلات مهم و قدرتمند استان ایل باوی بوده که محدوده شهرستان گچساران محل سکونت آنان بوده‌است. این منطقه در سده شش هجری بخشی از قلمرو اتابکان لر بزرگ به شمار می‌آمد. فرمانروایان گوناگون این خاندان، ازجمله ابوطاهر (فرمانروایی ۵۰۰ تا ۶۰۰ هجری)، هزاراسپ، تیکله، کلجه، پشنگ، هوشنگ، افراسیاب و کامیار بر این مناطق حکم راندند. واپسین اتابک، غیاث‌الدین بن کاووس بن پشنگ بود که سلطان ابراهیم تیموری فرزند شاهرخ از پادشاهان تیموری، احتمالاً در سال ۸۲۷ او را برکنار کرد.


این استان از قدیم الایام ساختاری ایلی داشته‌اند . بعداز مشروطه با قدرت گرفتن خوانین بختیاری در کشور بر آن شدند تا ایل قدرتمند همسایه که در ان دوران مهمترین رقیب انها در جنوب کشور به حساب می امد را تضعیف کنند تا بتوانند خود را به عنوان قدرتمند ترین ایل وکلانتر جنوب کشور مطرح کنند و قرارداد های نفتی را با نام خود با دولت بریتانیا ببندند بنابراین سردارجنگ نصیرخان بختیاری به میان ایل آمد و با تفکیک کردن ان به دو بخش بویراحمد علیا(بالا) و بویراحمد سفلا (پایین) بین دو عموزاده از خاندان ملک یکپارچگی بویراحمد را از بین ببرد همانطور که در اینده دیدیم عبدالله خان ضرغامپور و ناصرخان طاهری با متحد کردن ایل توانستند که در مقابل رژیم طاغوت ایستادگی کنند.از طوایف بزرگ بویراحمد سفلا می توان به : تامرادی و سادات امام زاده علی و طاس احمدی و اولاد میرزالی و ... واز طوایف بزرگ بویراحمد علیا میتوان به : آقایی و قاید گیوی و تیرتاجی... اشاره کرد. ناگفته نماند که حدود 75 درصد مردم شهرستان رستم در استان فارس هم اصالتی بویراحمدی دارند.

فرماندهان در این ایلات در طول تاریخ با لقب کی معروف بوده‌اند برای نمونه میتوان کی نصیر بهادر تامرادی ،کی ساعد تامرادی، کی کاووس نیکنام وکی لهراسب باطولی ، کی اله قلی جهانبازی ،کی علیخان کی ولیخان، ... اشاره کرد . البته این منطقه خوانین بزرگ ومشهوری چون شکرالله خان ضرغام الدوله ،عبدالله خان ضرغامپور ،حیات خان رستمی ،سرتیپ خان طاهری، محمد حسین خان طاهری،ملا ولی پناهی،آقا بیژن منصوری داشته‌است . وهمچنین عبدالله خان ضرغامپور که زمانی از جانب محمدرضا شاه پهلوی به عنوان ایلخانی گری کل جنوب کشور انتخاب شد ولی بعدها با شروع مبارزات امام خمینی به ایشان پیوست.از جنگ جویان مشهور و دلیر عبدالله خان که در جنگ های سمیرم و گجستان حضور داشتند می توان به کی حبیب و ملا محمد قلی اردکانی و کا جعفرقلی اردکانی را نام برد. در زمان پهلوی با توجه به عدم سیاست پایدار خوانین و کدخدایان بویراحمد ویاغی گری ها و عدم کنترل رعایا توسط رئسای ایل و کدخدایان طوایف مختلف, شاه با سیاست مبنی بر یکجانشین کردن مردم بویراحمد شهر یاسوج فعلی را بنا کرد که در استان کم قدمت ترین شهر محسوب می شود . دهدشت یا بلاد شاپور قدیم(قدمت ازعهد ساسانی و حتی قبل از آن)ولنده و راک مرکز خوانین وکلانتران دشمن زیاری و طیبی به عنوان مرکز بخش ثلاث(ایل طیبی-دشمن زیاری وبهمئی)به همراه گچساران یکی از با سابقه ترین ها به شمار می آیند.

مشهور ترین خان وکلانتر ایل بزرگ دشمن زیاری نیز حیات خان رستمی (فرزند مهدی خان دشمن زیاری و خواهرزاده ی عبدالله خان ضرغامپور بویراحمدی وداماد فتح الله خان طیبی) می باشد که از قدرت سیاسی بالایی در استان برخوردار بود قلعه ی با شکوه ایشان نیز در بخش راک از توابع شهرستان کهگیلویه تا حدودی پا برجاست و هم اکنون جزو میراث فرهنگی استان می باشد.


مکان‌های دیدنی

کهگیلویه و بویراحمد دارای ۲۱۷ گردشگاه زیارتی و تفرجگاهی است که گردشگران تابستانی می‌توانند از آنها دیدن کنند.

    * سرچشمه چنارستان سفلی

    * شهر توریستی و زیبای سی سخت همچون نگینی در دامنه کوه دنا دارای آب و هوای دلپذیر و سالم.
    * رودخانه‌های مارون، چرام، نازمکان، بشار، زهره و مهریان بهمراه هزاران چشمه سار دیگر و در کنار آن‌ها سد کوثر، شاه قاسم و شاه مختار یاسوج.
    * ۴۰قله بالای چهار هزار متر دنا
    * آبشارهای کمردوغ دیشموک، تنگه مهریان و گنجه‌ای یاسوج و تنگ سولک بهمئی.
    * باغ چشمه بلقیس چرام، امامزاده‌های کهگیلویه و دشت بلاد شاپور دهدشت، دژ سلیمان و چندین دژ دیگر.
    * آثار تل چگاه، آب گرمون، آب شوران، شهر لارندن، آب انبارها، کاروانسراها، قلعه‌ها، گورستان سه طبقه و تنگ سولک در رشته‌کوههای بهمئی.
    * تنگ تکاب، محل برخورد آریو برزن با اسکندر مقدونی و قلعه‌های قدیمی متعدد شامل قلعه دختر، قلعه مانگشت، قلعه رئیسی و دژ سلیمان که مجموع آنها به «دلی مهرگان» معروف است.
    * تنگ شلال دون، رودخانه و بیشه زیبای شاه بهرام، روستای زیبای باغستانی مارین، تنگ هنگان و بقعه امامزاده «بی‌بی‌حکیمه» خواهر امام رضا در شهرستان گچساران
    * غارها و اشکفت‌های کوهستان‌ها.

۱۸ رودخانه کوچک و بزرگ، ۴۰ چشمه جوشان آب آشامیدنی و معدنی، ۱۷حلقه قنات، پنج آبشار، سه دریاچه، ۶۰دره و تنگه، بوستانها و دشتهای سرسبز، امامزاده‌ها، گنبدها، قلعه‌ها، کاروانسراها، مساجد، آب انبارها آتشکده‌ها، پل‌ها و برج‌های تاریخی از دیگر نقاط گردشگری منطقه‌است.

نامهای ایلات جاکی (مترادف با زمیگان)، چرام، دشمن زیار و بویر احمد (مترادف با باوی= بئونی اوستا) به ترتیب به معانی دارندگان زمینهای ییلاقی و قشلاقی، رمه سفید، ستم کننده به دشمن و ده هزار نفری می باشند. یعنی ایل باوی (بویر احمد) با تعداد نفرات کثیر بزرگترین ایل منطقه بوده است.


وضعیت اقتصادی

این استان از نظر اقتصادی به عنوان ناحیه کشاورزی و دامپروری به شمار می‌آید. بعد از دامداری و کشاورزی صنایع استخراج نفت گچساران و کارخانه قند یاسوج و مجتمع دنا صنعت یاسوج(تولید انواع لوله های پلیمری) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، ولی با این حال فعالیتهای صنعتی و معدنی در این استان نسبت به سایر مناطق کشور، رشد نیافته و رونق چندانی ندارد. به طور کلی صنایع موجود در این استان به دو گروه تقسیم می‌شوند، که عبارتند از صنایع دستی و ماشینی. بزرگترین صنعت موجود استان، صنعت نفت است. در زمینه معادن نیز این استان دارای معادن بوکسیت، مس، فسفات، گوگرد، و غیره‌است.


اي باكس


یک شنبه 30 بهمن 1390برچسب:, :: 3:35 قبل از ظهر ::  نويسنده : mohsen

شهرستان کُهگیلویه از شهرستانهای ایران در استان کهگیلویه و بویراحمد است. گویش غالب زبان لری است. مرکز این شهرستان، شهر دهدشت است. جمعیت این شهرستان در سال ۱۳۸۵، برابر با ۱۹۱٫۸۲۳ نفر بوده‌است.

تقسیمات کشوری

  • بخش چاروسا
    • دهستان طیبی سرحدی شرقی
    • دهستان طیبی سرحدی غربی

شهرها: قلعه رئیسی

 

  • بخش لنده
    • دهستان طیبی گرمسیری شمالی
    • دهستان عالی طیب

شهرها: لنده

  • بخش مرکزی شهرستان کهگیلویه
    • دهستان دشمن زیاری
    • دهستان دهدشت شرقی
    • دهستان دهدشت غربی
    • دهستان طیبی گرمسیری جنوبی
    • دهستان راک

شهرها: دهدشت و سوق

  • بخش دیشموک
    • دهستان بهمئی سرحدی شرقی
    • دهستان بهمئی سرحدی غربی
    • دهستان آجم

شهر: دیشموک

اي باكس


درباره وبلاگ

دانلود همه نوع نرم افزار (( رایگان )) از سرتاسر وب سعی شده است نرم افزارهای گوناگونی از سرتاسر وب(باذکرمنبع) جمع آوری شود و برای دانلود دراختیار شما قرار گیرد، لیست کاملی از مطالب را در (آخرین مطالب) می توانید مشاهده کنید
آخرین مطالب
نويسندگان


ورود اعضا:

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 3
بازدید دیروز : 47
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 209
بازدید کل : 227850
تعداد مطالب : 55
تعداد نظرات : 1
تعداد آنلاین : 1

مشاهده جدول کامل ليگ برتر ايران